Sel õppeaastal on nelja Harjumaa riigigümnaasiumi õppekavas esmakordselt valikaine noorte grupi-coaching ehk noorte enesearengutreening. Selle eesmärk on aidata noortel paremini mõista nii ennast kui ka teisi ning omandada oskusi, kuidas keerulistes olukordades toime tulla. Töötame palju grupis, mis annab võimaluse saada teadlikumaks oma tugevustest ja nõrkustest, paremini analüüsida enda ja teiste tegevusi, valikuid ning võimalusi jne. See avab ukse sügavamale eneseteadlikkusele ja sotsiaalsetele oskustele, mis on tänapäeva kiirelt muutuvas maailmas hädavajalikud.
Ühes oktoobrikuises tunnis osales seitse Rae valla eakat. Eakate kaasamise initsiatiiv tugines mitmele tegurile, sh minu kogemusele Austriast, kus töötasin lastelaagri juhendajana. 20 erinevast riigist tuli sinna kokku 400 last. Lastest moodustati grupid, kes käisid vanade- või hooldekodus, esinesid seal mõne laulu või tantsuga, jutustasid eakatega. Sealses kultuuris on tavaline, et noored ja eakad on integreeritud ühistesse tegevustesse.
Arutleti elu ja maailma üle
2023. aasta Eesti inimarengu aruanne keskendub vaimse tervise ja heaolu küsimustele. Aruandes rõhutatakse sotsiaalsuse tähtsust, mis on vaimse tervise ja heaolu seisukohalt ülioluline. Meie ühiskond on vananev ja ka eakad ise väljendavad väga selgelt, et tunnevad eemale jäetust ühiskonnast.
Rae gümnaasiumis toimunud noorte ja eakatega kohtumisel arutleti elu ja maailma üle. Kuna vallas enam hooldekodu pole, siis leidsime koostöövalmis eakad Rae sotsiaalkeskuse ringijuht Virve Sepa kaasabil.
Eakate elutarkus ja kogemused avasid noortele uusi vaatenurki, pakkudes mõtteid ja arusaamu, millega noored võivad tulevikus kokku puutuda. Vanema põlvkonna jagatud lood ja nõuanded aitasid noortel sügavamalt mõista nii iseennast kui ka ümbritsevaid inimesi, edendades empaatiat ja vastastikuseid suhteid.
Pärast kohtumist kogunesime noortega klassiruumi, kus oli nii palju emotsioone ja elevust. Tõdesime koos, et iga noor sattus vestlema pigem enda sarnase eakaga – kes olid kohe jutukad ja aktiivsed, kes tagasihoidlikumad jne. Noored ütlesid, et tundsid alguses ärevust ülesande ees, kuid märkasid ise, kuidas vestluse käigus pinge vähenes ja tundsid rõõmu uue kogemuse üle.
Ettevõtmine meeldis ühtviisi nii noortele kui eakatele
Kõik noored tõstsid pöidlad püsti küsimusele, kas selline meetod on kasulik ja vajalik. Valikaine õpilane Shara: „Oli väga tore kuulata, kuidas eakad oma teismelise elu elasid ja kuidas koolis käisid ning selle kõigega toime tulid. Loomulikult olin enne vestlust närvis ja ärevil, et kas ma ikka suudan viisakalt vahele segada, kas ma olen igav nende jaoks või mis mulje ma endast jätan – igasugused mõtted käisid peas ringi. Rääkides eakatega sain nõu ja abi, kuidas eluga toime tulla ning mida elus edasi teha. Kui ma saaksin, siis teeksin seda uuesti ja soovitan ka teistele. Tõesti väga vahva kogemus! Palju emotsioone oli minu meelest ja avardas silmaringi.“
Lisaks tõid õpilased välja, et neid panid mõtlema erinevad elutarkused, mida eakad ütlesid. Samas said nad aru, et nende arusaamad mitmetes asjades on täna hoopis teistsugused ja ei pruugi eakate omadega ühtida.
Virve Sepa sõnul olid eakad väga vaimustatud sellest ettevõtmisest. „Arutelu jätkus veel ümarlauas Jaave kohvikus. Usukumatult huvitav oli kuulda tänapäeva koolisüsteemi ja noorte suhtumise kohta eakatesse. Minuga vestelnud õpilane oli väga aval ja südamlik. Saime paljude asjade üle arutada. Kõik oli väga positiivne ja täname ettevõtmise eest!“
Kutsun üles kõiki loovalt lähenema ja kaasama eakaid näiteks väiksematele lastele muinasjuttude lugemisesse, suurematele kogemuste jagamisesse nii haridusasutustes, töökohas kui vaba aja tegevustes. Meie eakate hulgas oli näiteks mitu kunagist Eesti tippsportlast ja sporditreenerit. Kasutame olemasolevaid ressursse, et tugevdada kogukonda!
Foto: Eesmises reas tunnis osalenud Rae valla eakad, tagumises õpetaja ja õpilased. Foto: Aet Vilgats