Rae valla õpetajate mentorlussüsteemi tulemuslikkusest

Õpetajate järelkasv, õpetajate leidmine ja hoidmine Rae vallas ja Eestis tervikuna on üks hariduse suurimaid väljakutseid.

  
Rae vallas vajadus uute õpetajate järele kasvab pidevalt seoses õpilaste arvu kasvuga ja uute klasside avamisega. Sel kevadel lõpetas põhikooli 18 klassi, esimesi klasse on uuel õppeaastal alustamas aga 27. See tähendab 9 uue õpetaja leidmist lisaks tavapärase voolavusega kaasneva värbamisega. Viimase 10 aasta jooksul on Rae valla koolidel õpetajate ametikohtade arv kasvanud ligi kolmekordseks – 127-lt 342 õpetajani. Konkurents headele õpetajatele Harjumaal ja Tallinnas on tihe ning konkursid on sageli tulemusetud, mistõttu on Rae valla koolides palju noori õpetajaid, kes alles ülikoolis kvalifikatsiooni omandamas.  
Selleks, et hoida ja toetada iga meie koolis ja lasteaias alustavat õpetajat, oleme süsteemselt mentorlusega haridusasutustes 5 aastat tegelenud. See tähendab valla poolt koordineeritult mentorite koolitamise korraldamist ja mentorluse finantseerimist. 2020. aastal töötasime koos Mari Nõmmega Arengupartner OÜ-st välja „Mentorluse hea tava Rae valla haridusasutustes“, et tagada igas koolis ja lasteaias mentorluse sarnane kvaliteet. Oleme koolitanud ligi 140 mentorit ning korraldanud kogenud mentorite jätkukoolituse.   


Uuring koostöös Tallinna Ülikooliga  
Tänavu viisime läbi koos Tallinna Ülikooli andragoogika valdkonna üliõpilaste ja õppejõududega koostööprojekti, et uurida mentorluse mõju ja tulemuslikkust. Vajadus uuringu järele tekkis seetõttu, et puudus ülevaade mentorluse toimimisest erinevates koolides ja lasteaedades ning sellest, kas „Mentorluse heas tavas“ ja põhimõtetes on vaja midagi muuta.
Uuringusse kaasati haridusasutuste juhtkonnad, mentorid ja menteed ning intervjueeriti Rae valla haridusametnikke ja koolitajat.  
Uuring näitas, et on oluline jätkata mentorlussüsteemi arendamist, sealhulgas täpsustada mentorluse aega ja korraldada regulaarselt kohtumisi kogemuste jagamiseks. Lisaks soovitati kohandada mentorluse kestust vastavalt sellele, kas menteel on eelnev kogemus haridusasutuses või mitte. Teise ettepanekuna soovitati õppeaasta lõpus kokku kutsuda mentorlussüsteemis osalevad haridusasutused, et toetada kogemuste jagamist möödunud õppeaasta mentorlussüsteemi tulemuslikkusest ning õppida üksteiselt ja vajadusel täiendada süsteemi. See on vajalik, et toetada eri osapoolte koostööd, jagada kogemusi ning koguda süstemaatilist tagasisidet. Oluline on toetada mentorite võrgustike loomist Rae vallas, kus rakendada nii kovisiooni kui ka supervisiooni, et paremini mõista oma rolli ja arendada oskusi, mis on vajalikud mentee toetamiseks.
Ootused vallale olid süstemaatiliste koolituste jätkamine, mentorluse detailsemate standardite väljaarendamine ning mentorluse mõju ja tulemuste regulaarne hindamine. Haridusasutusele soovitati integreerida mentorlussüsteem osana asutuse arengukavast, tagades selle tähtsuse ja järjepideva täiendamise. Haridusasutuse juhtkonnalt oodatakse toe pakkumist mentoritele ja menteedele.  


Õpetajate mentorlust peavad oluliseks kõik osapooled 
Kokkuvõtlikult saab öelda, et õpetajate mentorlust peavad oluliseks nii mentorid, menteed kui juhtkonna liikmed. Suuremat tähelepanu peaksime suunama andmete kogumisele selle kohta, miks õpetajad töölt lahkuvad, samuti mentorlussuhte toimimise kohta. Kuna valla haridusasutused arenevad ja muutuvad kiiresti, on oluline juhtkonna liikmetele tutvustada regulaarselt „Mentorluse head tava“ ja selle toimimise põhimõtteid. Ja väga oluline on mentoreid tunnustada selle panuse eest, mis nad hariduse edendamisse annavad. Samuti tuleb tunnustada menteesid, kui nad oma õpetajatöös edasi arenevad ja selles rõõmuga jätkavad. 


Rae vald tänab koostöö eest Tallinna Ülikooli andragoogika osakonna õppejõude ja üliõpilasi. Mentorluse uuring oli juba teine ühine projekt, möödunud aastal osalesime koos täiskasvanuhariuduse programmis „Täiskäik“. Üliõpilased on toonud välja, kui väärtuslik on nende jaoks osaleda uuringutes, millel on tegelik kasutegur ja mõju edasise osas.  
 
Uuringutulemusi tutvustav seminar Tallinna Ülikoolis 11.06.2024. Foto: Eva-Kristina Vatsfeldt