Oktoobri keskel toimunud ettevõtluse auhinnagalal tuli üks auhind ka Rae valda – konkursi „Konkurentsivõime edetabel 2022“ võitis väike- ja keskmise suurusega ettevõtete hulgas BÜFA Composites Baltic OÜ. Rae Sõnumid käis tutvumas laureaadi tegevuse köögipoolega.
Komposiitmaterjalide tootmise ja turustamisega tegelev Saksa pereettevõte on Eestis tegutsenud 15 aastat, neist kaks ja pool aastat Lehmja külas. Seda, et kaheksa töötajaga firma keskendub sisule, mitte välisele särale, näitab kasvõi tagasihoidliku välimusega esindushoone. Kui ei teaks, et nende seinte vahel tehti eelmisel aastal käivet rohkem kui 13 miljoni euro eest ja kasum sisuliselt kahekordistati, siis ei usuks.
Usaldus loeb
BÜFA Composites Baltic suutis 2021. aastal, mida iseloomustas eelkõige koroonapandeemiast tingitud ühiskonna suletus, ära kasutada inimeste paiksust ja ehituslembust. „Lihtsustatult öeldes tegid inimesed reisimise asemel remonti ja panustasid vabaajategevustesse ning paljud ettevõtted kasutasid eriolukorda ära, et teha suuremaid ehitustöid. Värskenduskuuri läbisid näiteks hotellid ja kruiisilaevad. Samuti andis oma osa ehitussektoris toimuv areng, kus ka BÜFA toodetel on suur osa taristute rajamisel, mis puudutab veevarustuses kasutatavaid tooteid. Lisandunud mahu kõrval suutsime säilitada enda positsioone tavapärastes valdkondades: merendus, autotööstus, tuuleenergia, sanitaartehnika, infra ja taristu,“ räägib ettevõtte juhatuse liige Kait Vahter.
BÜFA Composites Balticu möödunud aasta tegevust iseloomustavad numbrid on tõepoolest muljetavaldavad – müügitulu suurenes 75 protsenti 13 miljoni euroni ja kasum kasvas ligi 80 protsenti 1,4 miljoni euroni. „Areng on olnud äärmiselt tempokas. Eesti haru saavutusi tõstis esile ka emaettevõtte juhtkond,“ lisab Vahter.
BÜFA Composites Balticul on kliente seinast seina, alustades väikestest vabaaja- ja hobitegevuse suunal tegelejatest, kes toodavad näiteks süstasid, kanuusid, paate ja ralliautodetaile või viimasel ajal palju populaarsust kogunud terassile paigaldatavaid kümblustünne. Teises otsas on aga keerulised ehitus- ja infrastruktuuriprojektid.
„Ilma meie materjalita ei toodaks tuulikud elektrit. Tuulikutel on komposiitmaterjalist ülemine korpus ja tiivikud,“ täpsustab Vahter. „Paljud kliendid tulevad ka autotööstusest, peamiselt Saksa ja Jaapani suurte tootjate seast. Samuti leiab meie tooteid kõigelt, mis liigub rööbastel, olgu nendeks trammid, metroo- või tavarongid. Kuid ka vees liikuvad luksusjahid ja mootorpaadid on saanud oma osa. Santehnikavaldkonnast on meie rida basseinid, vannid, valamud ja dušialused.“
Sarnaselt teistele tootmisettevõtetele oli ka BÜFA jaoks suureks väljakutseks tooraine kättesaadavus ja uute tarneahelate tekitamine, mis nõudis kohati väga suuri jõupingutusi. „Ühes tootes on kasutusel umbes 14–20 komponenti, mis peavad vastama rangetele nõuetele. Meie ülesanne oli üheltpoolt kindlustada olemasolevate lepingute täitmine ja leida osapooli rahuldav lahendus uutele tellimustele,“ kirjeldab Vahter. „See kõik sai võimalikuks tänu sellele, et meil on tarnijatega pikaajalised ja usaldusväärsed suhted ning oleme üheskoos läbi elanud nii häid kui ka keerulisemaid aegu.“
Rae vallas on head tingimused
Erakordsetes tingimustes oli äärmiselt oluline leida kompromisse nõudluse ja pakkumise vahel, rõhutab Vahter. „Ostusurve oli niivõrd suur, et võinuksime iga päev lao tühjaks müüa. Kliendid tahtsid teha paanikaostusid, et kindlustada pikaajaline varu. Tajusime, et lühikese aja jooksul ei ole võimalik niivõrd suurt koormust taluda ning koostasime igale kliendile personaalse plaani. Müügimeeskonnale oli antud karm käsk mitte müüa lubatust rohkem,“ meenutab Vahter muheledes.
Rae valda kolis BÜFA Composites Baltic kaks ja pool aastat tagasi, eelnevalt tegutses 139-aastase ajalooga ettevõtte Baltikumi haru Mõigus. „Meile oli oluline leida sobiva kõrgusega laoruumid, hea ligipääsetavus suurtele rekkadele, kaasaegne laadimisvõimekus, tõhus ventilatsioon ja privaatsus. Lattu oli vaja ära mahutada 600 erinevat toodet. Tahame, et klient saaks kõik vajaminevad komposiitmaterjalid kiirelt ja turvaliselt meie käest,“ selgitab Vahter.
Komposiitmaterjal on üha populaarsust kasvatav toode, sest sellel on pikk eluiga – üks toode võib kesta mitu inimpõlve. Lisaks talub see nii –50- kui ka +150-kraadist temperatuuri, sealjuures omadusi muutmata. Need on ka UV-kiirguse kindlad ehk tooteid saab kasutada erinevates maailma otstes kliima eripärast sõltumata. Vähem olulisem ei ole ka toote kaal, sest see võib olla võrreldes näiteks alumiiniumiga kordades kergem.
Pildil: Komposiitmaterjali tootmise ja turustamisega tegeleva BÜFA Composites Balticu juhatuse liige Kait Vahter. Foto: Andres Kalvik